Een website?

Meer dan 93% van de huishoudens in Nederland heeft inmiddels een internetaansluiting. Dagelijks wordt er door miljoenen mensen op internet actief gezocht naar informatie, diensten en bedrijven. Het is helder dat een website een onmisbaar onderdeel is van ieder bedrijf of dienstverlenende organisatie.

Of je nu alleen informatie aan wilt bieden, een bedrijf wilt presenteren of direct online producten wilt verkopen, een overzichtelijke goed functionerende website is van essentieel belang.

Webdesign

Originaliteit scoort!
Het ontwerpen van een website is maatwerk, tenzij je voor een vormgeving kiest waarvan er 14 in een dozijn zitten. Jouw website moet immers aanslaan bij jouw doelgroep en aansluiten bij jouw smaak, wensen en bedrijf. Het aanbod is groot en als een bezoeker zich niet aangesproken voelt of de gewenste informatie niet kan vinden is deze zo weer verdwenen.

Voor elke website ontwerp ik een eigen uniek design, passend bij jouw onderneming en jouw huisstijl. Duidelijke navigatiestructuur en een heldere opbouw van de website staat bij mij als basis zodat jouw website goed toegankelijk en bovenal duidelijk is voor bezoekers.

Onder de motorkap (Back-end)
De "achterkant" van een website is minstens zo belangrijk als de voorkant. Ik bouw jouw website op de juiste wijze op en zorg ervoor dat de broncode zo "schoon" mogelijk blijft. Hierdoor komt de inhoud van jouw website beter uit en is deze ook gemakkelijker leesbaar voor zoekmachinerobots zoals Google. Ook voldoen alle websites aan de W3C normen, dit alles zorgt ervoor dat jouw site beter vindbaar is in Google en andere zoekmachines.

Voor het ontwerp van websites gebruik ik de nieuwste technieken en standaarden. Uiteraard zorg ik ervoor dat jouw website optimaal functioneert in de meest voorkomende browsers. Alle websites door mij ontwikkeld worden getest in Internet Explorer, Firefox, Opera, Google Chrome en Safari.

Responsive design, wat is dat?
Responsive design je hebt de term vast wel eens gehoord, maar wat is het nu eigenlijk?
Een responsive website past zichzelf aan, aan de omgeving waarin hij getoond wordt en is dus op zowel breedbeeld monitor, Ipad als mobiele telefoon goed te bekijken.

Een niet responsive website zal bij een mobiele weergave sterk verkleind weergegeven worden en slecht leesbaar zijn. Bij een responsive design blijft de tekstgrootte gelijk maar passen de diverse elementen zich aan door onder elkaar te schuiven of te verdwijnen. Dit effect kun je goed zien op deze website door dit browservenster te verkleinen.

Gezien de explosieve stijging van het gebruik van tablets en mobiele telefoons in allerlei formaten is een responsive website zeker aan te raden! Responsive websites krijgen ook een betere waardering van Google waardoor deze hoger staan in de zoekresultaten.

Is jouw huidige website niet responsive?
Neem dan eens contact met mij op voor de mogelijkheden, ik heb al diverse bestaande websites omgebouwd naar een responsive website.

Veiligheidscertificaten een eis van de zoekmachine(s)

Google wil HTTPS en SSL-certificaat
Wellicht heb je er al over gehoord of gelezen:
Google geeft in de zoekresultaten de voorkeur aan websites met HTTPS en SSL-certificaat. Maar wat betekent dat nou eigenlijk?

Wat is HTTPS, wat is HTTP?
HTTP is het protocol waarmee via het internet gegevens verstuurd worden. Als gewone gebruiker heb je er niet zoveel mee te maken. Je tikt immers bovenin je browserscherm gewoon www.websitenaam.nl en dan vult de browser het zelf aan tot http://www.websitenaam.nl. Daar merk je niets van. Misschien ben je het wel eens tegengekomen toen je ergens je websitenaam/domeinnaam moest invullen in een formulier. Dat je zelf http:// eraan moest toevoegen.

HTTPS is hetzelfde protocol maar dan beveiligd, met de S voor secure. Voorheen vooral gebruikt door webshops en websites die persoonsgegevens lieten invullen. Voor dit beveiligde protocol moet je bij je provider een extra toevoeging aan je abonnement afsluiten en het is dus wat duurder. Daarom werd het voor gewone websites nog niet veel gebruikt.

Wat doet HTTPS?
Met HTTPS ben je zeker van:
Encryptie: de gegevens tussen jouw computer en de computer waar de website op staat (server) wordt versleuteld verzonden. Zo kan niemand meekijken of informatie stelen terwijl jij op de website aan het rondsurfen bent.

Data integriteit: de gegevens die heen en weer gestuurd worden tussen jouw computer en de server (computer van de website) kunnen onderweg niet veranderd worden zonder dat het gemerkt wordt.

Authenticatie: je weet zeker dat je de website bezoekt die je wilde bezoeken toen je het webadres intypte. Er zit niet een stiekume partij tussen die je ongewenst naar een andere website leidt terwijl jij denkt dat je de goede website bezoekt.

Wellicht is het je al eens opgevallen boven in de adresregel van je browserscherm (daar waar je www.websitenaam.nl typt). Als je een HTTPS-website bezoekt, staat er vooraan zo’n groen slotje, als teken van veiligheid.

 

Waarom wil Google HTTPS?
Google wil zijn gebruikers goede service bieden, dat is goed voor hun business. Dus op basis van jouw zoekopdracht alleen websites aanraden die veilig en zeker zijn. Eén van de beste manieren om dat te garanderen is als de website het HTTPS protocol gebruikt. Want zoals hierboven uitgelegd, dan is de data versleuteld, gegevens worden veilig heen en weer gezonden en er zit géén geniepige hacker tussen.

Al in 2014 heeft Google aangekondigd dat ze vanaf dat moment licht de voorkeur zouden geven aan HTTPS websites in de ranking (de score die je hebt op resultatenpagina’s na een zoekopdracht). Inmiddels is duidelijk dat in de USA al ruim 30% van de bovenste ranking ingenomen wordt door HTTPS-websites.

Google heeft er zelf ook een blog over geschreven.
Google wil HTTPS, vanaf 1 januari 2017 gaan ze HTTP websites waar wachtwoorden of creditcard gegevens gevraagd worden in hun eigen browser Chrome aanmerken als ‘not secure’.

Google wil HTTPS
In de loop van de tijd zullen ze overgaan tot het aanmerken van alle websites met HTTP (dus onbeveiligd) met een grote rode gevarendriehoek.
Vermoedelijk zullen andere browsers zoals Firefox, Internet Explorer, Safari etc. wel snel volgen.
Daarnaast heeft het dus nu al impact op je zoekresultaten. Voor SEO is het dus beter om je site nu over te zetten op HTTPS.

Wat is een SSL-certificaat?
Om HTTPS te laten werken is een extra protocol nodig, SSL. In hostingtermen vraag je dan bij je provider een ‘SSL-certificaat’ aan op je hostingabonnement.
Dat betekent dat zij ervoor gaan zorgen dat jouw website voortaan via een beveiligde verbinding loopt. Daarvoor moet je uiteraard extra betalen.
Dat verschilt per provider en hangt natuurlijk ook af van hoe uitgebreid of technisch complex je website is. Maar ga uit van ca. 50,- tot 90,- euro extra per jaar.

Als je een WordPress website hebt, dan ben je er nog niet. De WordPress website moet immers ook weten dat het voortaan werkt met een beveiligd protocol, dus daar moet wat programmeerwerk voor verricht worden door je webbouwer.

Wat moet je nu doen?
Je hoeft niets te doen. Maar over niet al te lange tijd zullen bezoekers aan jouw website, als ze Chrome gebruiken, een grote rode gevarendriehoek zien als ze jouw website bezoeken. Dat is niet erg, maar het komt niet betrouwbaar over. Dus voor je imago is dat niet goed.

Ons advies is om bij je hostingabonnement een SSL-certificaat aan te schaffen.
MaxiCMS heeft “bewust” gekozen voor “betaalde” Sectigo certificaten omdat hier support op wordt geboden. De gratis certificaten geven géén garantie bij uitval en bieden geen support. Hierdoor kan jouw website zomaar uren of zelfs enkele dagen niet online staan. MaxiCMS wil voor zijn/haar klanten absolute veiligheid en zekerheid voor gebruik van SSL certificaten. Ik zal de aanschaf van deze certificaten welke los staan van het CMS toelichten bij aanvang van een opdracht.

Jouw website opereert dan veilig, dat is beter voor je imago, de bezoeker ziet dat hij/zij op een beveilige website is en voor de zoekresultaten bij Google is het ook beter.